Τρίτη 2 Ιουλίου 2013

Επένδυση πλωτού LNG: Tι κερδίζει η Καβάλα;


Απαντήσεις θα πρέπει να δώσει σήμερα ο πρόεδρος της ΔΕΠΑ

 

Σε μικρό κύκλο εκπροσώπων τοπικών φορέων, στο γραφείο του προέδρου του ΤΕΙ Καβάλας, σήμερα το πρωί, ο πρόεδρος της ΔΕΠΑ Χάρης Σαχίνης θα ενημερώσει – επιτέλους – για τις προθέσεις της εταιρίας να κατασκευάσει μονάδα πλωτής πλατφόρμας LNG στην Καβάλα. Μια επένδυση που «σέρνεται» εδώ και χρόνια, μαθαίνουμε σποραδικά από διάφορες πηγές για το τι μέλλει γενέσθαι, δρομολογείται τώρα, χωρίς όμως η τοπική κοινωνία της Καβάλας να έχει πάρει απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα. Ερωτήματα που αφορούν τις επιπτώσεις της συγκεκριμένης επένδυσης στο φυσικό περιβάλλον, τις συνέπειες που θα έχει για την τουριστική ανάπτυξη και τέλος για τα οικονομικά οφέλη που θα αποκομίσει η τοπική κοινωνία, είτε ως θέσεις εργασίας, είτε ως προστιθέμενη αξία, από την εν λόγω επένδυση.




Ωστόσο, ως αρχή, εκείνο που θα πρέπει να τονιστεί σήμερα από τους τοπικούς εκπροσώπους μας προς την ΔΕΠΑ είναι ότι αποτελεί προσβολή προς την τοπική κοινωνία να βρισκόμαστε στο παραπέντε της υλοποίησης της επένδυσης – σύμφωνα με τους σχεδιασμούς θα λειτουργήσει το 2015- και να μην έχει υπάρξει επίσημη ενημέρωση. Το δεύτερο μεμπτό σημείο της εν λόγω κατάστασης είναι το γεγονός ότι ακόμη και τώρα επιχειρείται να υλοποιηθεί μια επένδυση υψηλού ρίσκου, χωρίς ανοιχτή ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας, αλλά μόνο κάποιων εκπροσώπων της.  

 

Τα δεδομένα

 

Επί της ουσίας τώρα της επένδυσης, υπάρχουν μια σειρά από ζητήματα που θα πρέπει να ξεκαθαριστούν. Το πρώτο είναι να δοθούν εξηγήσεις για το που ακριβώς θα γίνει ο τερματικός σταθμός του LNG στον κόλπο της Καβάλας και τι κινδύνους εγκυμονεί αυτό για το περιβάλλον. Το πιθανότερο είναι ο σταθμός μεταφόρτωσης να δημιουργηθεί κοντά στις εγκαταστάσεις της ΒΦΛ καθώς η ΔΕΠΑ έχει αποκτήσει συγκεκριμένα δικαιώματα και επιπλέον είναι εύκολη η πρόσβαση στο δίκτυο φυσικού αερίου. Αυτό σημαίνει ότι μια ήδη βεβαρυμμένη περιοχή όπως είναι η ευρύτερη περιοχή της Ν. Καρβάλης επιβαρύνεται επιπλέον με μια ακόμη επένδυση υψηλού περιβαλλοντικού και ενεργειακού κόστους. Το πώς και το γιατί θα το εξηγήσουμε παρακάτω. Το πρώτο και κύριο ερώτημα αυτής υπόθεσης που πρέπει να απαντηθεί είναι το αν η χώρα  χρειάζεται μια ακόμη επένδυση LNG όταν ήδη λειτουργεί η μονάδα της Ρεβυθούσας στην Αττική, ήδη ο όμιλος Κοπελούζου έχει λάβει άδεια για την κατασκευή μονάδας LNG στην Αλεξανδρούπολη, χωρίς όμως να έχει προχωρήσει σε υλοποίηση του σχεδίου. Όταν δεν έχει υλοποιηθεί η μονάδα LNG στην Αλεξανδρούπολη, τι νόημα έχει να προχωράει η αντίστοιχη μονάδα στην Καβάλα; Ένα ακόμη ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί από τον κ. Σαχίνη σήμερα.

 

Τι είναι ο τερματικός σταθμός LNG

 

Ουσιαστικά η επένδυση του LNG θα περιλαμβάνει ένα αγκυροβόλιο με μια ή δύο θέσεις στις οποίες θα δένουν ειδικά πλοία μεταφοράς LNG, δηλαδή υγροποιημένου αέριου, το οποίο θα αποθηκεύεται σε ειδικές πλωτές δεξαμενές και όποτε υπάρχει ζήτηση μεγαλύτερη από τις δυνατότητες παροχής του αγωγού φυσικού αερίου θα γίνεται αποσυμπίεση και θέρμανση του υγροποιημένου φυσικού αερίου προκειμένου να επανέλθει στην πρότερη αέρια κατάσταση. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει στον κόλπο της Καβάλας και πλησίον της Ν. Καρβάλης και του λιμανιού ΦΙΛΙΠΠΟΣ Β’ μια μόνιμη πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης του LNG, παράλληλα για να γίνει η αποθήκευση του φυσικού αερίου σε υγρή μορφή, θα πρέπει να υπάρχει κατανάλωσης ενέργειας γα την ψύξη και την συμπίεση του αερίου ώστε να διατηρείται σε υγρή μορφή… Εδώ όμως προκύπτει ένα άλλο εύλογο ερώτημα, αν όντως η χώρα χρειάζεται μια δεξαμενή φυσικού αερίου – για την δημιουργία στρατηγικών αποθεμάυτων-, γιατί δεν προχωράει αμέσως η κυβέρνηση στην δημοπράτηση της Υπόγειας Δεξαμενής Φυσικού Αερίου Νοτίου Καβάλας η οποία ως γνωστό έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ; Γιατί λοιπόν ενώ υπάρχει η έτοιμη λύση – εφόσον υπάρχει τόσο μεγάλη ανάγκη – αντί να δημοπρατηθεί και να ξεκινήσει η αξιοποίηση της Υπόγειας Δεξαμενής, με χαμηλότερο κόστος, χαμηλότερο ρίσκο και κινδύνους για το περιβάλλον, επιλέγεται η λύση του LNG;

Αυτό είναι ένα από τα κρίσιμα ερωτήματα στα οποία θα πρέπει να κληθεί να απαντήσει τόσο η ΔΕΠΑ όσο και η κυβέρνηση.

 

Ανταλλάγματα

 

Επιπλέον, η επιλογή του πλωτού LNG τι θέσεις θα δημιουργήσει, τόσο κατά την κατασκευή του όσο και κατά την λειτουργία, δεδομένα ιδιαίτερα επιβαρυντικά για το περιβάλλον τα οποία θα πρέπει να συνεκτιμηθούν από την τοπική κοινωνία για το κατά πόσο θα δεχθεί ή όχι αυτή την επένδυση. Ακόμη, πέρα από τα παραπάνω, παραμένει ένα ζητούμενο τι άλλο θα προσφέρει η ΔΕΠΑ στην Καβάλα, ως οικονομική ενίσχυση διαφόρων δραστηριοτήτων κοινωνικού – κύρια - χαρακτήρα, για την φιλοξενία μιας τέτοιας μονάδας. Η Καβάλα ουσιαστικά φαίνεται ότι θα είναι απλά ένα οικόπεδο που θα φιλοξενήσει την μονάδα, οπότε η τοπική οικονομία δεν έχει να κερδίσει απολύτως τίποτα. Μήπως θα πρέπει να τεθεί και το ζήτημα να  υπάρξουν αντισταθμιστικά οφέλη για τη ζημιά που θα υποστούμε; Για παράδειγμα θα μπορούσε η ΔΕΠΑ να χρηματοδοτήσει σε ετήσια βάση τα προγράμματα Κοινωνικής Πρόνοιας και Κοινοφελούς Εργασίας του Δήμου Καβάλας, με ένα μέρος των χρημάτων που θα αποκομίσει από την υπεραξία που θα προσθέσει με την δημιουργία της εν λόγω επένδυσης. Βέβαια ίσως υπάρξει αντίλογος ότι θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας. Από την εμπειρία που υπάρχει από άλλες ανάλογες μονάδες είναι γνωστό ότι μια επένδυση όπως η προκείμενη, δεν έχει να προσφέρει πολλά στην απασχόληση, 5 – 10 θέσεις εργασίας θα είναι στην καλύτερη περίπτωση, το αποτέλεσμα.

 

 

Δυστυχώς πολλά είναι τα ερωτήματα που μαζεύονται και ζητούνε απαντήσεις, γι’ αυτό όπως γράφαμε και την περασμένη εβδομάδα η ΔΕΠΑ θα πρέπει να οργανώσει μια ανοιχτή διαδικασία ενημέρωσης, στην οποία αφενός  θα δοθεί η δυνατότητα να ενημερωθεί η κοινωνία της Καβάλας, και αφετέρου να μπορέσει να διατυπώσει τα κρίσιμα για την επένδυση ερωτήματα ώστε να πάρει απαντήσεις. Μόνο έτσι μπορεί να αξιολογηθεί και να κριθεί θετικά ή αρνητικά η επένδυση του πλωτού LNG παρά με τις εν μέρει «κλειστές» διαδικασίες ενημέρωσης. Τέλος οι τοπικοί μας εκπρόσωποι θα πρέπει να ετοιμαστούν για πολύ σκληρή διαπραγμάτευση αν τελικά αποφασίσει η τοπική κοινωνία να δώσει το πράσινο φως για αυτή την επένδυση, αλλιώς τι νόημα έχει να μετέχουν σε αυτές τις διαδικασίες «ενημέρωσης»!!!

 

Θεόδωρος Α. Σπανέλης